Ahad

HANOI OH HANOI BAH.2

HARI KE-3 -
29 OKTOBER 2016

Pada hari pertama semasa di Masjid Al-Noor, kami telah membuat tempahan untuk sarapan pagi sebab di hotel tempat kami menginap tidak menyediakan makanan halal.  Jadi tepat jam 7.00 pagi, pekerja restoran sudah menghantar makanan terus ke hotel kami.  Oleh sebab terlalu awal, jadi makanan yang ditapau dibawa bersama-sama hari ini.

Penjelajahan kami diteruskan pada hari ke-3 ini ke Ha Long Bay.  Perjalanan hari ini memakan masa kurang lebih 4 jam.  Kami singgah sebentar di RnR di daerah Hai Duong untuk meluruskan pinggang dan melepaskan hajat.  Di sini ada dijual pelbagai barangan seramik, tenunan, beg dan barangan cenderamata.

Bas yang besar dan selesa
Pekerja di RnR Hai Duong sedang tekun menghasilkan lukisan daripada benang tenunan

Perjalanan diteruskan lagi dalam hujan gerimis.  Dua hari sebelum ini, cuaca agak panas tetapi menurut abang Trong (tour guide), dalam bulan Oktober ini, cuaca boleh berubah tiba-tiba.  Selepas selesai urusan mengambil tiket, kami dibawa menaiki bot dua tingkat yang boleh memuatkan 25 orang pada satu-satu masa.  Menurut abang Trong, bot yang kami naiki ini akan menerima tempahan walaupun yang menempahnya cuma seorang.  Tapi mahallah sewanyakan.
Seronok berbual-bual sambil menikmati pemandangan menarik di Ha Long Bay

Botnya cantik dan sangat selesa.
         Nyaman udara di sini, suhu hari ini sekitar 17 darjah celsius.  Setelah belayar selama 30 minit, barulah kami dibenarkan naik ke dek atas bot atas faktor keselamatan.

Sementara masing-masing berswafoto dan posing maut di atas dek, pramusaji  bot menyediakan hidangan makan tengah hari.  Banyak sungguh juadah yang disediakan.  Semuanya makanan laut. Fuhh.... bisa pecah perut gue kalok gini.
Menu - ketam rebus, ikan kukus, udang kukus, tauhu rebus, lala, sup kerang...

Teh panas dihidangkan selepas menjamu selera.

Bot berlabuh di jeti dibina berhampiran dengan gua  Thien Cung @  the Palace Of Heaven Grotto and Dau Go Cave or Wooden Stake Grotto.  Jadi, kita perlulah mendaki anak-anak tangga untuk memasuki gua tersebut.  Macam gua yang ada di negara kita je cuma depa letak lampu sana-sini.  Nampaklah meriahlah suasananya.  Di dalam gua ini kita boleh lihat pelbagai bentuk batuan berupa macam-macam haiwan.  Selepas 1 jam meneroka dalaman dan luaran gua, kami kembali semula ke bot.

Seronoknya kakak-kakak ni bersembang di atas dek bot.

Kami bertolak balik ke bandar Hanoi pada jam 5 petang.  Selesai sudah penjelajahan hari ke-3 hari ini dan awal pagi esok, kami akan pulang semula ke KL.  Pengembaraan yang menyeronokkan, santai dan memberikan pengalaman baharu kepada saya dan rakan-rakan.  Terima kasih kerana sudi membaca coretan saya.  Jumpa lagi dalam entri seterusnya... Xian...aku datang!