Khamis

HANOI OH HANOI

28 Oktober 2016 - Hari Pertama..
Assalamualaikum, berkurun sudah tidak kemas kini blog.  Pengembaraan tahun 2016 diteruskan dengan geng-geng yang memang sempoi.  Setelah mendarat dengan selamat  di Noi Bai International Airport dari KL ke HANOI - 2 jam ++) kami terus dibawa melawat ke beberapa tempat bersejarah di bandar Hanoi seperti di Ba Dinh Square,  Hoan Kiem Lake, The Huc bridge,  dan Dong Xuan market.  
Solat jamak Zuhur Asar di satu-satunya masjid di Hanoi.
Sesudah makan tengah hari, kami dibawa untuk bersolat di satu-satunya masjid di Bandar Hanoi iaitu Masjid Al-Noor.  Kebetulan hari tu hari Jumaat, jadi jemaah lelaki daripada pelbagai bangsa memenuhi kawasan tersebut. 
Dataran Pengistiharan Kemerdekaan
 Kami juga dibawa menikmati suasana malam di Tasik Hoan Kiem yang memang menjadi tumpuan pelancong luar dan tempatan.  Kakipun dah lenguh, setelah mentari menghilangkan diri, kami terus pulang ke hotel untuk melepaskan lelah.







29 OKTOBER 2016 - HARI KEDUA
Jom..jom.. hari kedua, kami akan menjelajah ke Tam Coc, meyelusuri sungai kecil yang dikelilingi bukit-bukit batu kapur.  Seriau juga naik sampan yang diperbuat daripada aluminium ni.  Memang tak dalam sangat sungai ni tapi, kalau jatuh, kuyup juga la..



Tenang dan nyaman betul udara di sini, pengalaman baharu la.. merasa juga mendayung sampan.. orang-orang sini menyatakan bahawa daerah ni macam ala-ala Guilin Vietnam gitu.


Macam biasa, berilah tips skit kepada nyonya yang mendayung tu.  Penat tengok depa mendayung mencari sesuap nasi. Hampir 2 jam juga la.. Kita yang tidak pernah mendayung ni lenguh juga la lengan ni..fuh..

Selepas menikmati juadah tengah hari yang enak, kamipun terus dibawa ke makam raja-raja kaum kerabat pemerintah di daerah ini. Di sini kita boleh tengok kerbau yang dihias cantik.  Sesiapa nak tunggang kerbau ni, kena bayar lah yer.

Berakhirlah penjelajahan untuk hari kedua.  Sebelum balik ke bilik, kami dibawa untuk menikmati makan malam di sebuah hotel yang menghidangkan makanan halal di Hanoi.
Jumpa lagi dalam entri seterusnya...












Tiada ulasan:

Catat Ulasan