Sabtu

CUTI-CUTI SAIGON 31 JANUARI - 3 FEBRUARI 2013 Bah 2

Bahagian 2

Assalamualaikum,
      Bersua kembali..kita sambung kisah penjelajahan ke Saigon.  Pengembaraan diteruskan lagi.

Rombongan kami berkesempatan melihat sendiri manisan yang diperbuat daripada santan kelapa, diproses, dipotong dadu dan dibalut dengan pembalut mengikut perisa manisan tersebut.  Walaupun menggunakan tangan tetapi tangan pekerja di sini amat cekap dan cepat menggulung manisan-manisan tersebut, macam mesin.

Rombongan kami juga dihiburkan  dengan nyanyian lagu-lagu tradisional Vietnam semasa kami berhenti rehat di sini dan disajikan dengan buah-buahan tempatan yang enak.  Pengunjung juga bolehlah menghulurkan derma seikhlas hati kepada penghibur jalanan ini atas persembahan yang menghiburkan itu.

Seterusnya, tibalah masanya untuk kami menyusuri sungai kecil yang dipenuhi dengan pohon nipah dan pemandangan rumah rumah-rumah tradisional masyarakat tempatan.  Sebenarnya, seperti Sungai Golok je..
        Seronok juga rasanya berpengalaman menaiki sampan dan menyusuri sungai.  Kami juga diberi kesempatan merasai air kelapa muda dalam perjalanan pulang ke jeti sebelum meneruskan pengembaraan ke Terowong Chuchi.  Sebelum tiba ke terowong tersebut, kami singgah di RnR Mekong Rest Stop.  Cantik pemandangan di sini.

Jauh juga perjalanan untuk ke terowong yang dimaksudkan dan jalannya juga berombak-ombak. Setelah 3 jam melalui jalan yang berombak-ombak itu, kami tiba di lokasi bersejarah di mana berlakunya revolusi kebangkitan masyarakat Vietnam menentang Amerika.
Selesai membeli tiket, kami memasuki ruangan yang menempatkan pelbagai senjata dan kebanyakannya senapang yang telah digunakan semasa peperangan.  Di sini terdapat sebuah penempatan lengkap merangkumi dewan makan, dewan mesyuarat, hospital dan banyak lagi.  Amat mengagumkan apabila manusia berada dalam keadaan terdesak dan tertekan, mereka akan membuat apa-apa sahaja demi keselamatan dan kesejahteraan masyarakat mereka.
            Agak ngeri juga melihat pelbagai perangkap yang digunakan untuk menentang musuh.  Masyarakat Vietnam pada ketika itu juga digambarkan  memiliki semangat kental kerana mampu membina terowong bawah tanah yang panjang, kecil dan hanya boleh memuatkan seorang sahaja untuk melaluinya.
Menyeramkan dan mengerikan..
            Keadaan dalam terowong ini amat gelap dan sejuk, sesiapa yang mengidap lelah dilarang memasukinya.  Adalah hamba Allah yang teruja dan memasuki terowong ini tanpa menyedari dia mengidap lelah, Belum sempat sampai di hujung terowong sudah kedengaran tangisan dan suara yang tersekat-sekat akibat sesak nafas dan ketakutan...Ingat!  Inilah akibatnya tidak mendengar arahan.

Selesai sesi bebelan dan mengesat air mata, ahli rombongan dihidangkan dengan ubi rebus dan teh.  Sedap pula rasanya ubi kayu ni, mungkin sebab penat dan lapar kot.  Dalam perjalanan pulang ke bandar, semua peserta rombongan telah 'pengsan'.  Kami terus dibawa menikmati makan malam sebelum menaiki kapal besar setinggi 3 tingkat.
Menurut pemandu pelancong kami, makanan di atas kapal itu tidak terjamin kehalalannya.  Jadi dia membawa kami makan di sebuah restoran halal sebelum kami menaiki kapal tersebut.

Seronok dapat bersantai di atas kapal ini.  Pengunjung juga akan dipersembahkan dengan pelbagai jenis hiburan dan setiap tingkat lain pula persembahannya..yang tidak syoknya ada juga tarian ala-ala gerudi inul.  Macam tidak sesuai pulak sebab bukan semua pengunjung di atas kapal ini orang dewasa.  Bahagian yang ditutup pula hanya bahagian atas dan sulit sahaja..
        Oleh sebab penerbangan pulang kami pada sebelah petang, jadi sebelum balik ke tanah air, sempatlah membeli-belah kain ela, telekung dan t-shirt. Beli jangan tak beli yer..  Pelbagai pakaian wanita ada dijual di pasar ini.  Anda perlu pandai menawar dan harganya memang murah berbanding di Malaysia.  Jadi, dapatlah juga 4-5 pasang baju kurung siap yang dirembat.  Balik ke rumah boleh terus pakai sebab baju tersebut sudah siap berjahit dan dipenuhi manik-manik yang bergemerlapan..sepasang baru RM40++.  Mana nak dapat tu di KL?  Kepada penggemar tudung Farida....banyak pilihan tudung tersebut di sini dan memang boleh borong 30-40 helai seban harganya memang eh..eh..

Penat jari-jemari menaip ni.  Rasanya kita berjumpa lagi dalam ekspedisi akan datang.  Insyaallah...